Psychoonkologia

Wiadomość o chorobie onkologicznej potrafi paraliżować. Nowotwór wywraca do góry nogami życie osób bezpośrednio dotkniętych chorobą oraz ich bliskich, tzw. opiekunów, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. Psychoonkologia jest gałęzią psychoterapii zajmującą się pomocą psychologiczną pacjentom, którzy otrzymali diagnozę nowotworu.

Trudności psychologiczne po zdiagnozowaniu nowotworu

Po zdiagnozowaniu nowotworu wszystko się zmienia: sens życia i śmierci, relacja z ciałem, relacja z ludźmi. Wartości doświadczane są w różnej skali, koniec życia zapowiada się na rzeczywistość nigdy wcześniej nie braną pod uwagę. W obliczu tej nagłej zmiany reakcje są liczne i różnorodne: złość, niepokój, poczucie bezradności, samotność, smutek, zamęt, udręka, strach.

Pacjenci chorzy na raka są narażeni na duże ryzyko problemów psychicznych, ponieważ stres, z którym muszą się zmierzyć, jest bardzo duży. Często wyniszczające diagnozy i leczenie, czasami okaleczające operacje, hospitalizacje, zależność od innych i ogromne zmartwienia.

Interwencja nie może być przeprowadzona tylko na poziomie fizycznym. Wymaga również wsparcia psychologicznego, które uwzględnia wszystkie aspekty łączące patologię onkologiczną z psychologiczną zarówno dla pacjentów, jak i ich opiekunów. Badania przeprowadzone w 2011 roku (Mitchell i in., 2011) pokazują, że choroba onkologiczna niesie ze sobą prawdopodobieństwo wystąpienia depresji, lęku i PSTD (zespołu stresu pourazowego).

Niepokój psychiczny może wyrażać się w różnych formach i na różnym poziomie intensywności. Oddziałuje bezpośrednio z bólem fizycznym, tworząc błędne koło. Gdy wzrasta drugi, wzrasta również pierwszy. Z drugiej strony ból fizyczny wzrasta w obecności strachu, niepokoju i depresji. Dlatego choroba onkologiczna jeszcze bardziej uwydatnia centralne miejsce osoby oraz jej potrzeb fizycznych i psychicznych.

Psychoonkologia i zarządzanie diagnostyką raka piersi

Symbolicznie pierś ma wiele znaczeń, a to jeszcze bardziej komplikuje sprawę: źródło życia w karmieniu piersią, symbol seksualności i kobiecości, reprezentuje część bardzo drogą kobietom.

Po postawieniu diagnozy często rozpoczyna się terapia. Wraz z nią liczne inne problemy zarówno na poziomie fizycznym, emocjonalnym, jak i psychicznym: wypadanie włosów, wymioty, nudności, osłabienie, zmiany w organizmie, wzrost masy ciała, wywołana menopauza i wszystko to prowadzi do depresji, niepokój, złość, trudności w przeżywaniu własnej seksualności, z konsekwencjami także w związku małżeńskim.

Nic nie jest już takie samo jak wcześniej, co przyczynia się do spadku pewności na przyszłość. Nic nie wydaje się już być znanym punktem odniesienia.

To tylko część tego, co dzieje się w pierwszej fazie, ale problemy mogą utrzymywać się nawet później. Po zakończeniu terapii wydaje się, że wszystko idzie dobrze. Zmieniają się niektóre nawyki, które z biegiem czasu stały się stabilnymi punktami odniesienia. Ograniczone są na przykład wizyty w szpitalu i kontakt z innymi pacjentami. Faza ta jest nie mniej ważna niż faza początkowa.

Co możesz zrobić, aby pomóc sobie stawić czoła życiu, które nie będzie już takie, jak wcześniej?

Uważam, że bardzo ważne jest, aby nadal o siebie dbać. Pomoc psychologiczna przydaje się nie tylko w ostrej fazie, ale także po niej. Często mamy do czynienia z innym ciałem, czujemy się zagrożeni i wrażliwi. Te „nowe doznania” muszą znaleźć swoje miejsce, reorganizując się w nowe życie. Izolowanie się w bólu nie pomaga. Bardziej przydatne jest skorzystanie z pomocy profesjonalisty i, czemu nie, pozwolić sobie na przeżycie bólu nawet z najbliższymi.

Jak sobie radzić z nowotworem?

Napisanie, jak radzić sobie z chorobą, jest trudnym i w każdym razie nie wyczerpującym zadaniem. Dana osoba radzi sobie z chorobą w oparciu o swój stan, narzędzia, jakie według niej może mieć, sieć społecznościową i stan umysłu.

Uważam, że w miarę możliwości ważne jest przestrzeganie kilku wskazówek:

Utrzymuj zdrowy styl życia;

Prowadzenie zdrowego trybu życia może bardzo pomóc, nawet w walce ze skutkami ubocznymi, takimi jak nudności lub wymioty;

Staraj się utrzymywać relacje społeczne. Pomagają dzielić się trudnościami, ale także odwracać uwagę;

Podążaj ścieżkami relaksacyjnymi lub jogą, bardzo przydatnymi, gdy pozwalają na to warunki fizyczne.

Wsparcie psychologiczne dla chorych na nowotwory

Procesy leczenia pacjenta nowotworowego mogą mieć charakter indywidualny, rodzinny i grupowy. Celem jest zapewnienie, że pacjent będzie mniej zniechęcony i bezradny. Terapia może pomóc w zmniejszeniu lęku, poczucia bezradności i braku zaufania.

Interwencja może obejmować psychoterapię, grupy wsparcia dla pacjentów i opiekunów, strategie relaksacji ciała, kursy psychoedukacyjne (które obejmują również moduły szkoleniowe zwiększające wiedzę pacjenta i poczucie kontroli).

Psychoonkologia i rodzina: jak przekazać diagnozę dzieciom i członkom rodziny

Diagnoza nowotworu zakłóca rytm dnia codziennego. Takie wydarzenie wymaga reorganizacji życia, a więc i czasu, życia codziennego, relacji z rodziną i dziećmi. Diagnoza raka ma konsekwencje nie tylko dla pacjenta, ale także dla rodziny: równowaga „przed” zostaje zachwiana przez „po”.

Prawdopodobnie jednym z pierwszych pytań, które uderza rodziców, jest „co mam powiedzieć moim dzieciom?”. Czasami naturalną reakcją jest milczenie, ale to tylko zwiększa napięcie i brak wsparcia, które jest dla pacjenta niezbędne. Jednym z mitów, które należy rozwiać, jest właśnie to, aby nie informować dzieci (młodych i nastolatków) o chorobie, aby uniknąć powodowania ich zmartwień i niepokojów. Rak jest chorobą, która powoduje zmiany, które nadal będą doświadczane i widziane przez dzieci. Brak komunikacji tak naprawdę oznacza narastające stany lękowe wynikające z braku zrozumienia sytuacji.

Style komunikacji będą musiały się różnić w zależności od wieku dzieci. Właśnie w tym momencie przydatne może okazać się skorzystanie z profesjonalnego wsparcia. Rodzic może odczuwać potrzebę zrozumienia, jak najlepiej się komunikować, zarówno w oparciu o wiek dzieci oraz na podstawie istniejącej relacji pomiędzy rodzicem a dzieckiem. Po nawiązaniu kontaktu ważne jest, aby wziąć pod uwagę cierpienie dzieci. Fakt, że są małe lub w wieku dojrzewania, nie oznacza, że ​​nie mają zmartwień i obaw. Dlatego ważne jest, aby rozmawiać także o ich obawach.

Edyta Klim

Psycholog, Psychoterapeuta, Psychoonkolog, Terapeuta Par