DDA: syndrom i jego leczenie
Definicja DDA
Syndrom Dorosłego Dziecka Alkoholika to zespół problemów i zaburzeń wynikających z destrukcyjnych schematów osobistych, powstałych w dzieciństwie w rodzinie alkoholowej, które utrudniają adekwatny, bezpośredni kontakt z teraźniejszością i powodują psychologiczne zamknięcie się w traumatycznej przeszłości. Przeżywanie i interpretowanie aktualnych wydarzeń i relacji odbywa się przez pryzmat bolesnych doświadczeń z dzieciństwa. Zniekształcenia te nie są przez DDA uświadamiane. Destrukcyjne schematy przyczyniają się do powstawania u pacjenta wielu zaburzeń w kontakcie z samym sobą: tworzenia negatywnego lub niespójnego obrazu siebie, atakowania siebie i ignorowania swoich potrzeb, nadmiernego przeżywania negatywnych uczuć. Powodują też problemy w relacjach z innymi osobami: wrogi i nieufny stosunek do innych, przeżywanie ambiwalentnych emocji i pragnień w kontaktach interpersonalnych, destrukcyjne wzory kontaktowania się z innymi, szczególnie z tymi, z którymi pacjent jest w bliskich związkach.
Syndrom Dorosłego Dziecka Alkoholika nie został opisany w klasyfikacji chorób, tj. chociażby ICD-10. Jednak, prowadzone obserwacje kliniczne pozwalają na określenie specyfiki takich zaburzeń funkcjonowania.
Liczne badania naukowe nie potwierdziły występowania zespołu patologicznych cech różnicujących te grupę, ponieważ nie wszystkie osoby dorastające w rodzinach, w których przynajmniej jedno z rodziców nadużywało alkoholu, mają trudności osobiste typowe dla syndromu DDA. Wśród DDA jest liczna grupa osób wymagających psychoterapii w obszarze specyficznych trudności, wynikających z dorastania w rodzinie alkoholowej (Margasiński, 2011; Sobolewska-Melibruda, tamże).
Problemy występujące u DDA najczęściej
Jerzy Melibruda w latach osiemdziesiątych XX w. obserwował i analizował sposób egzystencję wielu osób dorastających w środowiskach naznaczonych problemem uzależnienia alkoholowego. Schematyczne tendencje funkcjonowania tej grupy osób w głównej mierze zostały ukształtowane przez traumatyczne doświadczenia z okresu dzieciństwa. Te doświadczenia mogą przekładać się w znaczący sposób na życie już dorosłej osoby. Melibruda wyodrębnił cztery obszary, w których najczęściej występują trudności w funkcjonowaniu DDA.
Relacja z samym sobą:
– będąc w bliskich relacjach uczuciowych, lęk przed utratą własnej autonomii;
– obawy związane z utratą kontroli;
– silne poczucie winy podczas robienia czegoś dla siebie;
– poczucie niskiej wartości, negatywny stosunek do własnego obrazu;
– poszukiwanie aprobaty społecznej połączone z częstym potwierdzaniem własne wartości;
– silny lęk przed stratą;
– brak umiejętności dostrzegania własnych sukcesów;
– nadmierne podejmowanie odpowiedzialności za sprawy, z którymi jest w jakiś sposób związana lub jej zupełny brak;
– obronne negowanie negatywnych faktów.
Relacje z innymi ludźmi:
– nadmierny lęk przed porzuceniem lub odrzuceniem;
– trudności w pogłębianiu i utrzymywaniu bliskich relacji z innymi ludźmi;
– obawy związane ze zdemaskowaniem „nieatrakcyjności” własnej;
– brak umiejętności odróżniania miłości od litości;
– nadmierne poczucie lojalności względem innych;
– nieufność względem innych osób;
– trudności w doświadczaniu poczucia wspólnoty z innymi.
Życie emocjonalne:
– częste zachowania impulsywne, nadmierne reakcje emocjonalne;
– trudności z okazywaniem gniewu, unikanie konfliktów;
– powściągliwość w okazywaniu uczuć;
– niskie umiejętności związane z doświadczaniem relaksu;
– nadwrażliwość uczuciowa, związana z częstym doświadczaniem smutku i podatnością na zranienie.
Sposób życia:
– silna reakcja emocjonalna na zmiany, których nie można kontrolować;
– obraz świata postrzegany w „czarno-białych” barwach;
– przeżywanie życia w pozycji ofiary;
– skłonności do podejmowania „przymusowych” czynności, nałogów;
– podatność na schorzenia psychosomatyczne;
– trudności z wychodzeniem z sytuacji będących obciążeniem;
– lepsze funkcjonowanie w sytuacjach kryzysowych;
– trudności w doprowadzaniu do końca rozpoczętych działań.
Wymienione powyżej przykłady występują też u innych osób; nie tylko u ludzi z syndromem DDA. Jednak w tej konkretnej grupie można obserwować je szczególnie często.
Wskutek doświadczania życia z rodzicem uzależnionym, w psychice powstają destrukcyjne schematy. Takie doświadczenia znacznie utrudniają prawidłowy rozwój psychofizyczny dziecka. W toku dalszego życia, schematy te zaczynają się utrwalać, a w konsekwencji mają istotny wpływ na dorosłe życie (Sobolewska-Melibruda, tamże).
Schematy występujące u DDA
Rozłączenie i odrzucenie:
występuje u osób, które spodziewają się, że ich potrzeby (np.: bezpieczeństwa, akceptacji, zrozumienia) nie zostaną zaspokojone. Są one przekonane, że osoby o wyraźnej pozycji (najczęściej opiekunowie) nie są w stanie zaspokoić tych potrzeb, nie są w stanie udzielić długofalowego wsparcia i podtrzymania więzi. W dorosłym życiu tacy ludzie są nieufni, podatni na skrzywdzenie. Doświadczają nadmiernie uczucia wstydu, lęku przed porzuceniem lub odrzuceniem. Myślą o sobie w kategoriach niekochanych, bezwartościowych, niechcianych.
Skoncentrowanie na innych ludziach:
występuje u osób, które koncentrują się bardziej na zaspokajaniu potrzeb innych, by czuć się akceptowanymi i kochanymi, kosztem zaniedbywania własnych potrzeb emocjonalnych i fizycznych. Takie osoby często podporządkowują się innym i nadmiernie się poświęcają. Obawiają się odrzucenia. W sytuacji, gdy osoba o takim schemacie nie podporządkuje się potrzebom innych, doświadcza silnego poczucia winy. Opinia innych osób jest komuś takiemu potrzebna do podtrzymania poczucia własnej wartości.
Nadmierna czujność i zahamowanie:
występuje u osób, które ponad miarę kontrolują własne emocje i zachowanie. Tłumią impulsy oraz gniew. Nie pozwalają sobie na spontaniczność. W sytuacjach interpretowanych jako trudne, stosują się do sztywnych reguł i oczekiwań, które – niejako – narzuca otoczenie. Te osoby bardzo często nadmiarowo racjonalizują, deprecjonują sferę emocjonalną. Bywa, że są krytycznie nastawione do siebie i innych. Chcą być perfekcyjne w tym, co robią (Rafaeli E., Bernstein D. P., Young J., 2011).
Opisane destrukcyjne schematy mogą oczywiście wystąpić także u osób, które nie wychowywały się w rodzinach, gdzie była rozpoznana choroba alkoholowa bądź inne dysfunkcje. Istotnym zatem zdaje się prawidłowe rozpoznanie źródła tychże schematów. Może to być, np.: brak prawidłowych wzorców do identyfikacji i pełnienia ról rodzinnych, zaburzenia więzi, deprywacja potrzeb, traumatyczne doświadczenia z zakresu przemocy psychicznej, fizycznej, czy nadużyć seksualnych (Z. Sobolewska-Melibruda, 2010).
„Wychodzenie z pokoju dziecięcego”, czyli krótko o psychoterapii DDA
By „opuścić swój dziecięcy pokój” potrzeba przede wszystkim psychoterapii, która jest procesem wymagającym zaangażowania i czasu. Psychoterapeuta powinien pomóc odkryć to, co utrudnia zmianę sposobu myślenia i funkcjonowania. Przy tym, udzielić wsparcia w trudnym procesie akceptacji faktu, iż wielu potrzeb z okresu dzieciństwa nie da się już zaspokoić. Oprócz tego, należałoby przepracować destrukcyjne schematy oraz traumy, których – będąc dzieckiem – DDA doświadczyło. Celem terapii indywidualnej, w tym przypadku, jest pożegnanie się z trudną przeszłością i nabycie gotowości do otworzenia się na nowe doświadczenia.
Agata Dzieciątkowska,
Psycholog, specjalista psychoterapii uzależnień (w trakcie certyfikacji)
Bibliografia
Margasiński A. (2010), Rodzina alkoholowa z uzależnionym w leczeniu, Kraków: Impuls.
Melibruda J., Sobolewska – Melibruda Z. (2006), Integracyjna psychoterapia uzależnień, Warszawa: IPZ.
Rafaeli, E., Bernstein D.P., Young J. (2011). Psychoterapia skoncentrowana na schematach. Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo IPZ.
Sobolewska-Melibruda, Z. (2010). Integracyjna psychoterapia DDA, „Terapia uzależnienia i współuzależnienia”, 1/2010.
Sobolewska-Melibruda, Z. (2011). Psychoterapia Dorosłych Dzieci Alkoholików. Strategie, procedury i opisy przypadków pracy psychoterapeutycznej, Warszawa: Wydawnictwo Zielone Drzewo IPZ.
Maciej
Bardzo dobrze w końcu ktoś wymienił o co w tym chodzi a nie tylko ogolnie. łatwiej zrozumieć jak jest wypisane w punktach. Pozdrawiam